Cessna Cardinal 177RG IFR
De Cardinal is waarschijnlijk de mooiste single engine van Cessna. De gestroomlijnde vorm, het intrekbaar landingsgestel en het ontbreken van vleugelstruts geven dit ontwerp een moderne en sportieve uitstraling.
Gecombineerd met een zojuist gereviseerde krachtbron van 200 pk is op ongeveer 6.000 voet met 75% vermogen een kruissnelheid van 145 knopen (270km/u) te halen.
Dat Cardinal eigenaren zelden naar een ander type of merk vliegtuig overstappen, zegt wel wat over de beleving dat dit toestel hen geeft. Er is ook een actieve Cardinal Flyer's Club en hun website bevat veel informatie, kennis en tips.
De Cessna Cardinal werd gebouwd van 1968 tot en met 1978. In 1971 begon men met de 177RG welke door zijn intrekbaar landingsgestel en hoog vermogen het meest geliefd werd. In totaal zijn er 4295 177's gebouwd waarvan 1543 met intrekbaar landingsgestel.
Het komt niet zo heel vaak voor dat een Cessna Cardinal te koop wordt aangeboden en er is altijd wel iemand die specifiek op zoek is naar een fraai exemplaar. Hierdoor is de Cessna Cardinal nog meer waardevast dan de andere Cessna modellen.
Op dit moment staat deze Cardinal in een privé hangar in Florida. De Nederlandse eigenaar heeft hem eerder in Europa gebruikt.
Het ontbreken van de vleugelstruts die voor een Cessna zo karakteristiek zijn, geeft verschillende voordelen waaronder natuurlijk minder weerstand. Maar de Cessna Cardinal is daardoor ook een perfect platform voor luchtfotografie. Overigens geeft het in het algemeen ook een mooier plaatje, vind u niet?
Op de foto hierboven valt op dat het stabilo groter is dan dat van een Cessna 172. Het gehele stabilo functioneert trouwens als hoogteroer door de invalshoek daarvan te vergroten. In het midden achter kunt u het trimvlak zien.
De cockpit
Het instrumentenpaneel is groot en overzichtelijk zoals we van Cessna gewend zijn. Compleet uitgerust voor IFR vluchten.
Op dit moment is er geen mode-S transponder aanwezig omdat je die in Amerika niet nodig hebt. Europese kopers moeten er dus rekening mee houden dat er een transponder upgrade nodig is om dit toestel te gebruiken in Europa. Denk daarbij aan een extra investering van ongeveer € 2.500,-
Een volledige lijst van alle avionica kunt u vinden in de zijbalk op deze pagina.
Interieur
Alle stoelen zijn in een erg goede conditie want deze zijn enige jaren terug op een professionele wijze opnieuw bekleed.
Ook de achterstoelen zien er daarom heel goed uit. De zijpanelen zouden iets netter gemaakt kunnen worden.
High performance
De Cessna Cardinal valt in de categorie "high performance complex single". Het intrekbaar landingsgestel en "constant speed" propeller geven het vliegtuig een professionele look.