Mooney M20K 231 Turbo en full IFR!

De naam Mooney associeer je direct met snelheid en kwaliteit. Het perfecte reistoestel voor de veeleisende piloot.

Over de Mooney wordt ook vaak gezegd dat het de Mercedes onder de General Aviation vliegtuigen is en dat is niet zonder reden!

zijaanzicht rechts

Het ontwerp van de M20 is een van de meest bejubelde luchtvaartprestaties. Het uiterlijk van de staart is daarbij het meest opvallende kenmerk.

ontwerp M20

Het afwijkende staartontwerp zorgt voor verbeterde prestaties tijdens lage snelheden en andere situaties met een hoge neusstand. Ga maar na. In die gevallen staat het richtingroer direct goed in de luchtstroom, waardoor het juist effectiever wordt op het moment dat je dat nodig hebt: in de landingsconfiguratie of bij het naderen van een stall.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten geeft het echter geen extra luchtweerstand.

toegangsdeur

Wat niet direct zichtbaar is maar pas opvalt als je het hoogteroer bekijkt, is dat er geen trimvlak aanwezig is; de gehele staartvleugel scharniert waardoor een trim ontstaat die geen extra weerstand geeft.

De Mooney heeft als een van de weinige vliegtuigontwerpen een kooiconstructie die is gemaakt van gelaste stalen buizen welke tevens als een rolbeugel ter bescherming van de pasagiers functioneert.

Een (andere) M20 vliegend

Ook met ingetrokken wielen is de Mooney M20 een fraaie verschijning welke snelheid ademt!

De afbeelding hiernaast is overigens niet de PH-IMR

leftside Mooney M20K 231

De cockpit

cockpit Mooney M20K 231
cockpit links

Het instrumentenpaneel is compact en compleet uitgerust voor IFR vluchten. Alle belangrijke instrumenten binnen handbereik.

Direct onder de kunstmatige horizon is een electronische HSI gemonteerd welke (in werking) doet denken aan een moderne EFIS.

cockpit rechts

Aan de rechterzijde van de cockpit zijn de communicatie, navigatie en motorinstrumenten geconcentreerd alsmede de bediening van het entertainment center.

De extra kunstmatige horizon is ideaal voor langere IMC vluchten zodat ook de copilot de juiste attitude informatie krijgt.

Interieur

comfortabel reizen

Dat de Mooney de Mercedes onder de lichte vliegtuigen wordt genoemd is niet alleen voor de vliegers merkbaar. Ook aan de passagiers is gedacht. De ruimte voor hen is comfortabel en ze hebben een uitstekend uitzicht.

De bekleding is origineel en in een goede staat maar als u liever een volledig nieuw interieur wilt kijk dan eens naar de dit interieur pakket van de Mooney fabriek.

aansluitingen zuurstof en intercom

De Mooney heeft een ingebouwde zuurstofvoorziening zodat u in staat bent om boven het weer te reizen.

Ook de intercom installatie is ingebouwd. Uw passagiers kunnen kiezen uit een aansluiting op het intercom systeem of op het ingebouwde entertainment system.

High performance

Deze Mooney is een "high performance complex single" door de aanwezigheid van een turbo, intrekbaar landingsgestel en "constant speed" propeller. Gebouwd om hoog en snel te reizen.

Indien u overweegt dit vliegtuig aan te schaffen maar niet over de kennis en ervaring beschikt om het te besturen, dan kunnen wij u de noodzakelijke training daarvoor aanbieden. Deze training kan op maat worden gemaakt om exact aan te sluiten bij uw ervaring. Wij hebben een gepensioneerde commercieel vlieger beschikbaar voor u die ook vlieginstructeur is. Hij heeft meer dan 10.000 uur ervaring in "complex high performance singles and twins" en kan u de benodigde praktische en theoretische kennis bijbrengen die nodig is voor het besturen van deze prachtige en zeer krachtige Mooney.

right side Mooney M20K 231 with open door

Amerikaanse prijzen! Dit moet u lezen!

Wij hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die prijzen van gebruikte General Aviation vliegtuigen uit Amerika (US dollars $) omrekenen naar euro's en dan vergelijken met de vraagprijzen in Europa. Helaas vergeten ze daarbij alle extra kosten te rekenen die bij het importeren van een vliegtuig uit de Verenigde Staten of Canada horen.

Hierbij moet namelijk rekening gehouden worden met veel verschillende extra bijkomende kosten. Zoals het verkrijgen van een export vergunning, export keuring, overvliegen van het toestel (ferry), de extra verzekeringskosten voor de trans-atlantische overvlucht, de ferryvlucht zelf, de brandstof en de BTW welke in Europa moet worden betaald.

Maar dat is nog niet eens alles. Het is ook zo dat de Europese regelgeving op het gebied van onderhoud veel stricter is dan in de Verenigde Staten of Canada. Zelfs indien het vliegtuig vrij jong is, dan is het toch mogelijk dat u extra kosten moet maken om het volledig aan de onderhoudseisen van de Europese regelgevers te laten voldoen.

Vliegt u (ook) IFR? Dan is daar nog de afwijkende regelgeving op dat gebied. Moet uw toestel IFR gecertificeerd zijn, dan moet u weten dat de aanwezigheid van een DME, ADF en mode-S transponder verplicht zijn in Europa! In bijna alle gevallen zijn deze apparaten niet aanwezig in vliegtuigen van de andere kant van de oceaan. Mode S transponders zijn meestal alleen aanwezig in vliegtuigen vanaf bouwjaar 2004.

Afhankelijk van het soort vliegtuig dat u in gedachten heeft, kunnen deze kosten al snel ergens tussen de 15 tot 25 duizend euro bedragen!

En u wilt natuurlijk ook nog naar het toestel gaan kijken en er in proefvliegen voordat u de deal sluit. Tja, het kost natuurlijk wel een paar duiten om daarvoor 'even' naar de States te reizen.

We willen graag dat u hiervan op de hoogte bent zodat u geen appels met peren vergelijkt!

Aangeboden door

Airvan BV
Kromme Haagdijk 68
5706 LN Helmond

KvK Eindhoven: 17192974
Fax: 084 750 37 38
Tel: 06 1979 2107

Details

Hieronder ziet u de aerodynamisch weggewerkte strobe- en navigatielichten.

strobe en navigatielichten Mooney tail section de-icing

De vleugelvoorranden zijn voorzien van een TKS fluid de-icing systeem.

de-icing for elevator

Avionics

Specificaties

Bouwjaar: 1984

Serienummer: 25-0817

Continental TSIO-360-LB(1) (210pk)

propeller McCauley constant speed

MTOW 1315 kg

  • Hot propeller en TKS wing de-icing
  • Speedbrakes
  • Factory oxygen system
  • Standby vacuum pump
  • Standby generator
Kunstmatige horizon en HSI

Uren gevlogen (Hobbs):

  • Airframe SNEW: 1265 hours
  • Engine SMOH: 1223 hours ('84)
  • propeller SPOH: 0 hours ('11)

Dit toestel heeft een landing met ingetrokken wielen gemaakt in 1984 toen het slechts 42 uur had gevlogen. Propeller is vervangen en de motor heeft een complete revisie gekregen waarbij de krukas is vervangen. In 1991 (omstreeks 500 uur) is een top overhaul uitgevoerd. De magneten (links+rechts) zijn vervangen in 2007. Propeller and gouvernor overhauled in April 2011

landingsgestel

Het intrekbaar landingsgestel is zeer robuust.

neuswiel

Onder ziet u de linker passagiersstoel

passagierstoel Speedbrakes retracted

Boven ziet u een van de speedbrakes in ingetrokken en onder in geactiveerde toestand.

Speedbrakes deployed

Wilt u meer informatie over de Mooney M20 serie? Lees dan dit artikel.

vooraanzicht