Socata TB9 moet verkocht worden!

Let op! Dit toestel heeft een nieuwe motor en constant speed propeller!
Dus geen zorgen voor onverwachte en hoge onderhoudskosten!

zijaanzicht links

Dit toestel is uit 1980 en is technisch als nieuw. Onderhouden bij Martinair op Lelystad die gespecialiseerd is in het onderhoud van de TB serie, vanwege hun eigen vloot TB10 en 20. Dit is in Nederland een vrij unieke TB9.
Destijds is er namelijk een kleine serie geleverd met als optie een constant speed propeller. Dit vliegtuig is één uit die serie. Dat betekent dat je met de 160pk Lycoming motor een merkbaar betere performance hebt vergeleken met de standaard TB9. Deze zeer betrouwbare krachtbron is zuinig. Brandstof AvGas en een gemiddeld verbruik van rond de 30 liter/uur.

vooraanzicht

Kom je van een normale TB9 of een ander vliegtuig met een fixed pitch propeller, dan is het goed te realiseren dat dit toestel een constant speed propeller heeft. Hiermee ben je in staat de efficiency van de propeller bij elke vluchtfase optimaal te laten zijn. De Lycoming O-320 is "factory new". Dit houdt in dat de motor compleet overhauled is en opgebouwd met nieuwe onderdelen. Alleen de krukas en carterhelften zijn weer gebruikt. De nieuwe motor heeft pas 150 draaiuren, en de time between overhaul is 2000 uur (extentie mogelijk). Behalve de motor is ook de propeller compleet overhauled en heeft sindsdien 225 uur. Dus voorlopig kun je met deze kist veel en onbezorgd vliegen.

alpenvlucht

De TB serie staat bekend om zijn goede vliegeigenschappen en het is een prima reiskist. De kruissnelheid is 105 knopen en dankzij de long range tanks ben je in staat dit lang vol te houden.

Fraaie buitenlandvluchten liggen met dit toestel binnen uw bereik! Hier rechts een foto van een recente alpenvlucht.

De cockpit

vergroting linkerpanel vergroting middenconsole vergroting rechterpanel
vergroting
linkerpaneel
vergroting
middenconsole
vergroting
rechterpaneel
cockpit

Het instrumentarium is compleet uitgerust voor VFR vluchten, zonder al te veel extra's wat de onderhoudskosten relatief laag houd.

De linkerkant van het panel bevat van links naar rechts en van boven naar beneden: snelheidsmeter, kunstmatige horizon, hoogtemeter, VOR, bocht- en slipaanwijzer, gyro compass, variometer (stijg- en daalmeter), 2e hoogtemeter (erg handig als je flightlevels vliegt maar ook een oog op de werkelijke hoogte wilt houden) en suction meter. De middenconsole bevat bovenin de motorinstrumenten.

De avionics stack bevat van boven naar beneden: de radio, transponder, binnen buiten thermometer en het paneel voor de ELT.

Splinternieuwe Garmin GTX328 mode S transponder

Onlangs is de transponder vervangen door een Garmin mode S model zoals hiernaast afgebeeld. Op de panelfoto ziet u nog de vervangen transponder.

De rechterkant van het panel bevat de toerenteller, de manifold pressure meter, een EGT-meter (uitlaatgastemperatuur), en een inlaattemperatuurmeter.

alpenvlucht

Voor de beleving van uw buitenlandvluchten is het uitzicht vanuit zowel de voorstoelen als vanaf de achterbank erg belangrijk en dat van dit toestel is werkelijk fenomenaal!

Interieur

interieur

De TB serie staat bekend om zijn grote interieurruimte. Het interieur van dit toestel is origineel en rekening houdend met de leeftijd nog in een goede staat. De voorstoelen zijn een aantal jaar geleden vervangen door comfortabeler exemplaren.

Dit toestel is de laatste jaren alleen gebruikt door de eigenaars en niet verhuurd geweest.

Aangeboden door

Airvan BV
Kromme Haagdijk 68
5706 LN Helmond

KvK Eindhoven: 17192974
Fax: 084 750 37 38
Tel: 06 1979 2107

De vleugeldeuren geven u alle ruimte om aan boord te gaan.

vleugeldeuren

Avionics

  • KY-97A COM
  • Nav-121 Narco VOR
  • GTX 328 Garmin Mode S Transponder
  • Twee hoogtemeters
  • ELT Emergency Locator Transmitter (VHF/UHF)
  • 4-persoons intercom
middenconsole

Specificaties

Bouwjaar: 1980

Serienummer: 125

Lycoming O-320-D1A (160pk)

propeller Hartzell constant speed HC-C2YL-1

Long range tanks 204 liter (verbruik 30 liter/uur

MTOW 1060 kg

rechterzijde

Uren gevlogen:

Airframe SNEW: 4730

Engine SMOH: 150

propeller SPOH: 225

zijaanzicht

Goed onderhouden door Martinair op Lelystad.

rechterzijde

linkerzijde

rechterzijde