Cessna R172K Hawk XP

zijaanzicht rechts

Let op! Dit is geen 'normale' 172. Dit is een wolf in schaapskleren. Rode kleren wel te verstaan! Zoals de Ferrari. Waarom? Omdat dit toestel een 6-cylinder Continental onder de kap heeft die goed is voor 195 paardenkrachten!

Deze zeer betrouwbare krachtbron heeft een inhoud van 5.899 cc. Dus bijna 1000 cc pèr cylinder. Brandstof AvGas en gemiddeld verbruik 30 liter/uur.

Specifieke informatie over dit type is ook te vinden op WikiPedia.

zijaanzicht linksvoor

Kom je van een normale Cessna 172 of eventueel van een Cessna 150/152, dan is het goed te weten dat dit toestel tevens een constant speed propeller heeft. Hiermee ben je in staat de efficiency van de propeller bij elke vluchtfase optimaal te laten zijn. De Continental is een direct ingespoten type (IO-360) en heeft dus geen carburator. Dit verlost je automatisch van het gevreesde carburatorijs.

De cockpit

Hieronder een foto van het instrumentarium van het toestel. De witte vlakken zijn papieren velletjes met omrekentabellen welke eenvoudig verwijderd kunnen worden.

cockpit

Goed en compleet uitgerust.

Kijkt u even mee? De linkerkant van het panel bevat van links naar rechts en van boven naar beneden: klok, snelheidsmeter, kunstmatige horizon, hoogtemeter, VOR/ILS, suction, brandstofmeters, bocht- en slipaanwijzer, gyro compass, variometer (stijg- en daalmeter), 2e VOR, motorinstrumenten, manifold pressure, fuel flow, toerental meter en ADF .

De avionics stack bevat van boven naar beneden: audio panel, GPS, COM/NAV set, 2e COM/NAV set, DME, ADF en transponder.

De rechterkant van het panel bevat een EGT-meter (uitlaatgastemperatuur), een Hobbs urenteller en heeft ook nog een tweede hoogtemeter (erg handig als je flightlevels vliegt maar ook een oog op de werkelijke hoogte wilt houden).

intercom

Op de foto hiernaast ziet u de middelste console waarop het vertrouwde trimwiel en de handmicrofoon van de Cessna te vinden is. Tussen trimwiel en microfoon ziet u de bediening van de ingebouwde intercom installatie. Rechts van de microfoon ziet u de bediening van de cowlflaps welke je alleen op toestellen met zware moter ziet.

topview

Aangeboden door

Airvan BV
Kromme Haagdijk 68
5706 LN Helmond

KvK Eindhoven: 17192974
Fax: +31 847 503 738
Tel: +31 6 1979 2107

Interieur

Het interieur van dit toestel is origineel en rekening houdend met de leeftijd nog in een goede staat.

stoel

Dit toestel is alleen gebruikt door de eigenaar en niet verhuurd geweest.

front below

Avionics

panel

Specificaties

Bouwjaar: 1977

Serienummer: R1722578

In Europa sinds 1989

left side

Times:

Airframe SNEW: 3050 (1977)

Engine SMOH: 1160 (1989)

propeller SMOH: 350 (11-1996)

Since Painted: 330 (4-1997)

Since replacement of crankcase and crankshaft: 200 (11-2000)

takeoff

Goed onderhouden en altijd in de hangaar gestald.

Geen corrosie of lakschades.