Cessna R172K Hawk XP
Let op! Dit is geen 'normale' 172. Dit is een wolf in schaapskleren. Rode kleren wel te verstaan! Zoals de Ferrari. Waarom? Omdat dit toestel een 6-cylinder Continental onder de kap heeft die goed is voor 195 paardenkrachten!
Deze zeer betrouwbare krachtbron heeft een inhoud van 5.899 cc. Dus bijna 1000 cc pèr cylinder. Brandstof AvGas en gemiddeld verbruik 30 liter/uur.
Specifieke informatie over dit type is ook te vinden op WikiPedia.
Kom je van een normale Cessna 172 of eventueel van een Cessna 150/152, dan is het goed te weten dat dit toestel tevens een constant speed propeller heeft. Hiermee ben je in staat de efficiency van de propeller bij elke vluchtfase optimaal te laten zijn. De Continental is een direct ingespoten type (IO-360) en heeft dus geen carburator. Dit verlost je automatisch van het gevreesde carburatorijs.
De cockpit
Hieronder een foto van het instrumentarium van het toestel. De witte vlakken zijn papieren velletjes met omrekentabellen welke eenvoudig verwijderd kunnen worden.
Goed en compleet uitgerust.
Kijkt u even mee? De linkerkant van het panel bevat van links naar rechts en van boven naar beneden: klok, snelheidsmeter, kunstmatige horizon, hoogtemeter, VOR/ILS, suction, brandstofmeters, bocht- en slipaanwijzer, gyro compass, variometer (stijg- en daalmeter), 2e VOR, motorinstrumenten, manifold pressure, fuel flow, toerental meter en ADF .
De avionics stack bevat van boven naar beneden: audio panel, GPS, COM/NAV set, 2e COM/NAV set, DME, ADF en transponder.
De rechterkant van het panel bevat een EGT-meter (uitlaatgastemperatuur), een Hobbs urenteller en heeft ook nog een tweede hoogtemeter (erg handig als je flightlevels vliegt maar ook een oog op de werkelijke hoogte wilt houden).
Op de foto hiernaast ziet u de middelste console waarop het vertrouwde trimwiel en de handmicrofoon van de Cessna te vinden is. Tussen trimwiel en microfoon ziet u de bediening van de ingebouwde intercom installatie. Rechts van de microfoon ziet u de bediening van de cowlflaps welke je alleen op toestellen met zware moter ziet.