Cessna Cardinal 177RG IFR
De Cardinal is waarschijnlijk de mooiste single engine van Cessna. De gestroomlijnde vorm, het intrekbaar landingsgestel en het ontbreken van vleugelstruts geven dit ontwerp een moderne en sportieve uitstraling.
Gecombineerd met een krachtbron van 200 pk is op ongeveer 6.000 voet met 75% vermogen een kruissnelheid van 145 knopen (270km/u) te halen.
Dat Cardinal eigenaren zelden naar een ander type of merk vliegtuig overstappen, zegt wel wat over de beleving dat dit toestel hen geeft. Er is ook een actieve Cardinal Flyer's Club en hun website bevat veel informatie, kennis en tips.
De Cessna Cardinal werd gebouwd van 1968 tot en met 1978. In 1971 begon men met de 177RG welke door zijn intrekbaar landingsgestel en hoog vermogen het meest geliefd werd. In totaal zijn er 4295 177's gebouwd waarvan 1543 met intrekbaar landingsgestel. Ook werden er 177RG modellen in Frankrijk door Reims gebouwd. De Cessna's die door Reims in Frankrijk werden gebouwd hebben het voordeel dat ze beter beschermd zijn tegen corrosie. Ook de PH-BSX is een Reims Cessna.
Het komt niet zo heel vaak voor dat een Cessna Cardinal te koop wordt aangeboden en er is altijd wel iemand die specifiek op zoek is naar een fraai exemplaar. Hierdoor is de Cessna Cardinal nog meer waardevast dan de andere Cessna modellen.
De PH-BSX is op dit moment in gebruik door de Eindhovense Aeroclub en wordt daar ingezet voor cross country vluchten door de meer ervaren vliegers. Ook wordt het toestel ingezet voor IFR-training.
Het ontbreken van de vleugelstruts die voor een Cessna zo karakteristiek zijn, geeft verschillende voordelen waaronder natuurlijk minder weerstand. Maar de Cessna Cardinal is daardoor ook een perfect platform voor luchtfotografie. Overigens geeft het in het algemeen ook een mooier plaatje, vind u niet?
Op de foto hierboven valt op dat het stabilo groter is dan dat van een Cessna 172. Het gehele stabilo functioneert trouwens als hoogteroer door de invalshoek daarvan te vergroten. In het midden achter kunt u het trimvlak zien.
De cockpit
Het instrumentenpaneel is groot en overzichtelijk zoals we van Cessna gewend zijn. Compleet uitgerust voor IFR vluchten.
We treffen hier overigens een HSI aan ipv een Gyro Compass. Een HSI is vooral erg prettig voor IFR vluchten. Zie het overzicht hiernaast voor een volledige lijst van de avionica instrumenten.
Hierboven kijken we vanuit de deur van de co-piloot op het instrumentenpaneel. Hierop is de STEC 50 autopilot goed te zien.
Interieur
De stoelen zijn nog niet zo heel lang geleden professioneel opnieuw bekleed en zien er dan ook perfect uit.
Ook de achterstoelen zijn opnieuw bekleed. Het geheel ziet er goed verzorgd uit. Zelfs de veiligheidsgordels hebben dezelfde kleur.
High performance
De Cessna Cardinal valt in de categorie "high performance complex single". Het intrekbaar landingsgestel en "constant speed" propeller geven het vliegtuig een professionele look.
Amerikaanse prijzen! Dit moet u lezen!
Wij hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die prijzen van gebruikte General Aviation vliegtuigen uit Amerika (US dollars $) omrekenen naar euro's en dan vergelijken met de vraagprijzen in Europa. Helaas vergeten ze daarbij alle extra kosten te rekenen die bij het importeren van een vliegtuig uit de Verenigde Staten of Canada horen.
Hierbij moet namelijk rekening gehouden worden met veel verschillende extra bijkomende kosten. Zoals het verkrijgen van een export vergunning, export keuring, overvliegen van het toestel (ferry), de extra verzekeringskosten voor de trans-atlantische overvlucht, de ferryvlucht zelf, de brandstof en de BTW welke in Europa moet worden betaald.
Maar dat is nog niet eens alles. Het is ook zo dat de Europese regelgeving op het gebied van onderhoud veel stricter is dan in de Verenigde Staten of Canada. Zelfs indien het vliegtuig vrij jong is, dan is het toch mogelijk dat u extra kosten moet maken om het volledig aan de onderhoudseisen van de Europese regelgevers te laten voldoen.
Vliegt u (ook) IFR? Dan is daar nog de afwijkende regelgeving op dat gebied. Moet uw toestel IFR gecertificeerd zijn, dan moet u weten dat de aanwezigheid van een DME, ADF en mode-S transponder verplicht zijn in Europa! In bijna alle gevallen zijn deze apparaten niet aanwezig in vliegtuigen van de andere kant van de oceaan. Mode S transponders zijn meestal alleen aanwezig in vliegtuigen vanaf bouwjaar 2004.
Afhankelijk van het soort vliegtuig dat u in gedachten heeft, kunnen deze kosten al snel ergens tussen de 15 tot 25 duizend euro bedragen!
En u wilt natuurlijk ook nog naar het toestel gaan kijken en er in proefvliegen voordat u de deal sluit. Tja, het kost natuurlijk wel een paar duiten om daarvoor 'even' naar de States te reizen.
We willen graag dat u hiervan op de hoogte bent zodat u geen appels met peren vergelijkt!