Cessna FR 172 J Reims Rocket
De Cessna 172 is een bekend vliegtuig natuurlijk, maar als je nog nooit van de Reims Rocket hebt gehoord dan moet je even verder lezen.
De belangrijkste verschillen met een 'normale' Cessna 172 zijn de oersterke 210 pk 6-cylinder Continental motor en de constant speed propeller. Dat is dus 50 of 60 pk meer ten opzichte van de gebruikelijke 4-cylinder Lycoming motoren welke je op de normale 172's vindt. De constant speed propeller zorgt daarnaast nog eens voor de meest efficiënte propellerspoed in elke fase van de vlucht. Kenmerkend is daarbij de 'kick-in-the-back' bij de take-off.
Het toestel is in 2011 volledig gestripped en van een modern kleurenschema voorzien. Ook de originele wheelfairings zijn present wat je vaak niet meer ziet.
Op deze foto zie je nog de Gemolzig Silencer die in 2023 is verwijderd wat noodzakelijk was i.v.m. de STC voor de MT-propeller. De geluidscategorie is echter gelijk gebleven doordat de 3 blads propeller veel minder lawaait produceert.
Sinds 2022 uitgerust met een moderne 3-blads scimitar 3-blads propeller. Deze maakt het toestel stiller en heeft tevens een grotere ground clearance.
De cockpit
Moderne glass cockpit. Volledig IFR uitgerust en in 2022 ingebouwd. Ik gebruik hem nog alleen VFR maar het toestel is wel gebruikt voor IFR instructie.
Het ouderwetse vacuum systeem is verwijderd. Er is nog slechts één oude gyro aanwezig: de turn coordinator.
Alles van Garmin: Twee maal GI-275 als AI en ADI. Ze kunnen elkaars functie overnemen. Als COM1/NAV1 en GPS (WAAS) een supermoderne GTN-750 Xi met groot touch screen. Als COM2/NAV2 een GNC 255 welke ook nog de standby frequentie kan monitoren. Je kan dus drie frequenties gelijktijdig uitluisteren!
Alles wat wettelijk is vereist voor VFR en IFR is aanwezig; een mode S transponder, een 406MHz ELT, een ADF, twee VOR (beide met glideslope voor ILS approaches) en ook nog een DME.
Wellicht overbodig maar heel fijn wanneer je vanuit de rechterstoel wilt vliegen is er ook nog een compleet Primary Flight Display (PFD) aanwezig.
Een uAvionix AV-30C met battery backup!
Interieur
De gehele cabine is in 2011 volledig gemoderniseerd. Het interieur ziet er uitstekend verzorgd uit. Niets kapot, vies of gescheurd. Prettig zittende stoelen met lederen bekleding.
Ook de stoelen voor de pasagiers zijn mooi en comfortabel.
Motor en airframe
In maart 2010 is de motor volledig overhauled door Loma uit België. Alles is vernieuwd (zelfs de crankcase) en feitelijk zit er dus een nieuwe motor in. Ook het airframe is overhauled. Alle AD's en SB's zijn verwerkt en er is geen enkel item 'on condition'. Onderhoud via CAMO.
Performance en verbruik
Door de sterke motor is dit toestel snel airborne en klimt als een speer. Als je vol vermogen gebruikt valt hij wel erg op voor mensen die op het vliegveld aanwezig zijn. Dat komt waarschijnlijk door een combinatie van een relatief hoog toerental (2800rpm) bij een relatief fijne spoed. Door de propellerspeed vroegtijdig terug te schroeven naar 2500 rpm beperk je het geluid behoorlijk zonder dat dit echt merkbaar is voor de take-off prestaties. Terugschroeven naar 2500 rpm is toch al onderdeel van de after-takeoff checklist.
De 6-cylinder Continental is van het inspuittype (IO-360) en heeft een totale inhoud van 5,9 liter (bijna 1000 cc per cylinder). Het verbruik ligt gemiddeld rond 36 liter AvGas per uur maar is uiteraard sterk afhankelijk van de powersettings en vlieghoogte tijdens het kruisen. Ik kruis in de meeste gevallen tussen 1000 en 3000 voet en met 23 inches inlaatdruk waarbij ik lean naar een verbruik van 8 tot 9 gallons per uur. Als ik een langere trip maak probeer ik vaak tussen 6.000 en 10.000 voet te kruisen waardoor je verbruik verminderd en je snelheid toeneemt. Boven 8.000 voet haal ik een TAS van 125kts bij een verbruik van ongeveer 30 liter per uur. Op lagere hoogte lukt dat alleen bij fullpower kruisen, maar het verbruik gaat dan wel richting 45 liter/uur.
Voor meer informatie of afspraak ter bezichtiging, kan contact worden opgenomen met Hans van de Ven.
Bereikbaar via e-mail of telefoon 06-1979 2107