Cessna FR 172 J Reims Rocket

De Cessna 172 is een bekend vliegtuig natuurlijk, maar als je nog nooit van de Reims Rocket hebt gehoord dan moet je even verder lezen.

zijaanzicht rechts

De belangrijkste verschillen met een 'normale' Cessna 172 zijn de oersterke 210 pk 6-cylinder Continental motor en de constant speed propeller. Dat is dus 50 of 60 pk meer ten opzichte van de gebruikelijke 4-cylinder Lycoming motoren welke je op de normale 172's vindt. De constant speed propeller zorgt daarnaast nog eens voor de meest efficiënte propellerspoed in elke fase van de vlucht. Kenmerkend is daarbij de 'kick-in-the-back' bij de take-off.

zijaanzicht links

Het toestel is in 2011 volledig gestripped en van een modern kleurenschema voorzien. Ook de originele wheelfairings zijn present wat je vaak niet meer ziet.

op de C apron op EHBK

Op deze foto zie je nog de Gemolzig Silencer die in 2023 is verwijderd wat noodzakelijk was i.v.m. de STC voor de MT-propeller. De geluidscategorie is echter gelijk gebleven doordat de 3 blads propeller veel minder lawaait produceert.

MT 3-blads propeller

Sinds 2022 uitgerust met een moderne 3-blads scimitar 3-blads propeller. Deze maakt het toestel stiller en heeft tevens een grotere ground clearance.

De cockpit

cockpit detail

Moderne glass cockpit. Volledig IFR uitgerust en in 2022 ingebouwd. Ik gebruik hem nog alleen VFR maar het toestel is wel gebruikt voor IFR instructie.

Het ouderwetse vacuum systeem is verwijderd. Er is nog slechts één oude gyro aanwezig: de turn coordinator.

Alles van Garmin: Twee maal GI-275 als AI en ADI. Ze kunnen elkaars functie overnemen. Als COM1/NAV1 en GPS (WAAS) een supermoderne GTN-750 Xi met groot touch screen. Als COM2/NAV2 een GNC 255 welke ook nog de standby frequentie kan monitoren. Je kan dus drie frequenties gelijktijdig uitluisteren!

Alles wat wettelijk is vereist voor VFR en IFR is aanwezig; een mode S transponder, een 406MHz ELT, een ADF, twee VOR (beide met glideslope voor ILS approaches) en ook nog een DME.

Wellicht overbodig maar heel fijn wanneer je vanuit de rechterstoel wilt vliegen is er ook nog een compleet Primary Flight Display (PFD) aanwezig.

Een uAvionix AV-30C met battery backup!

Interieur

crewseats

De gehele cabine is in 2011 volledig gemoderniseerd. Het interieur ziet er uitstekend verzorgd uit. Niets kapot, vies of gescheurd. Prettig zittende stoelen met lederen bekleding.

passengerseats

Ook de stoelen voor de pasagiers zijn mooi en comfortabel.

Motor en airframe

In maart 2010 is de motor volledig overhauled door Loma uit België. Alles is vernieuwd (zelfs de crankcase) en feitelijk zit er dus een nieuwe motor in. Ook het airframe is overhauled. Alle AD's en SB's zijn verwerkt en er is geen enkel item 'on condition'. Onderhoud via CAMO.

Performance en verbruik

Door de sterke motor is dit toestel snel airborne en klimt als een speer. Als je vol vermogen gebruikt valt hij wel erg op voor mensen die op het vliegveld aanwezig zijn. Dat komt waarschijnlijk door een combinatie van een relatief hoog toerental (2800rpm) bij een relatief fijne spoed. Door de propellerspeed vroegtijdig terug te schroeven naar 2500 rpm beperk je het geluid behoorlijk zonder dat dit echt merkbaar is voor de take-off prestaties. Terugschroeven naar 2500 rpm is toch al onderdeel van de after-takeoff checklist.

De 6-cylinder Continental is van het inspuittype (IO-360) en heeft een totale inhoud van 5,9 liter (bijna 1000 cc per cylinder). Het verbruik ligt gemiddeld rond 36 liter AvGas per uur maar is uiteraard sterk afhankelijk van de powersettings en vlieghoogte tijdens het kruisen. Ik kruis in de meeste gevallen tussen 1000 en 3000 voet en met 23 inches inlaatdruk waarbij ik lean naar een verbruik van 8 tot 9 gallons per uur. Als ik een langere trip maak probeer ik vaak tussen 6.000 en 10.000 voet te kruisen waardoor je verbruik verminderd en je snelheid toeneemt. Boven 8.000 voet haal ik een TAS van 125kts bij een verbruik van ongeveer 30 liter per uur. Op lagere hoogte lukt dat alleen bij fullpower kruisen, maar het verbruik gaat dan wel richting 45 liter/uur.

Voor meer informatie of afspraak ter bezichtiging, kan contact worden opgenomen met Hans van de Ven.
Bereikbaar via e-mail of telefoon 06-1979 2107

Contact-gegevens

Airvan BV

KvK Eindhoven: 17192974
Tel: 06 1979 2107

cowling met demper daaronder

The Gemolzig demper is nu verwijderd i.v.m. de STC van de 3-blads MT propeller. De geluidscategorie blijft hetzelfde door het mindere geluid van de MT-propeller

Avionics

Specificaties

Bouwjaar: 1973

Serienummer: FR17200400

Continental IO-360-H1B (210pk)

3-blade MT propeller MTV-12-D/188-59b constant speed

MTOW 1157 kg

Empty weight 725 kg

Uren gevlogen:

  • Airframe SNEW 1973: 3850 uur
  • Engine SMOH 2010: 400 uur
  • propeller SNEW 2022: 82 uur