VERKOCHT Cessna Turbo Skylane (T182T)

Dit toestel is werkelijk een schoonheid. Uit 2001 maar ziet er als nieuw uit. Altijd gestald gestaan in een hangaar en goed onderhouden door eigenaar en Cessna dealer.

sideview

Ze heeft de eerste vijf jaren van haar leven weinig maar wel regelmatig gevlogen. Momenteel staat er 200 uur op de tacho (230 uur Hobbs). De laatste 75 uur zijn gevlogen vanaf de zomer 2006. Sinds Juli 2006 wordt er tussen de 5 en 10 uur per maand met haar gevlogen. Er is absoluut nergens corrosie. De sterke Lycoming motor draait heerlijk soepel (stationair klinkt het alsof je twee Harley Davidson's tegelijk hoort lopen) Het olieverbruik is minimaal (ongeveer een liter elke 15 uur).

Dit kan uw volgende cockpit worden

Kijk naar de lange lijst van avionics in de rechterkolom. Deze cockpit is fors gevuld maar toch goed georganiseerd en blijft daardoor prettig in het gebruik.

cockpit

Natuurlijk kunt u dit toestel ook gewoon met het 'handje' vliegen. Maar geloof me, als u een moderne Skylane kunt inzetten voor een overland trip, kunt u zich wanen in een lijntoestel. Met uw vliegplan reeds geladen in een van de 25 geheugenposities van de excellente KLN94, kunt u de autopilot activeren zodra u airborne bent. De Skylane klimt snel en strak naar de vooraf ingestelde en-route hoogte en gaat automatisch over in horizontale vlucht bij het bereiken ervan. Vanaf dat moment wordt hoogte en koers automatisch vastgehouden.

U kunt instrument approaches van willekeurige vliegvelden kiezen en de KAP140 intercept automatisch de ILS en houd de glideslope vast. Het enige wat u nog hoeft te doen is het instellen van de gewenste snelheden en op ongeveer 100' AGL schakelt u de autopilot uit en land het toestel. Dit is single pilot IFR operatie zonder stress!

Hoog en snel

turbo

Dankzij haar turbo, brengt dit toestel u en uw passagiers snel naar een veilige en vooral comfortabele hoogte. Boven de turbulentie van de lagere hoogtes, kunt u genieten van een prettige vlucht.

Daarbij geniet u tevens van een hogere luchtsnelheid met een lager brandstofverbruik.

En als het echt nodig is, kunt u snel (1.000 vt/min) naar de gecertificeerde hoogte van 20.000 voet klimmen! Ga niet zitten knoeien met zuurstof flesjes; dit toestel is uitgerust met een af-fabriek ingebouwd 4-persoons zuurstofsysteem.

Amerikaanse prijzen! Dit moet u lezen!

Wij hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die prijzen van gebruikte General Aviation vliegtuigen uit Amerika (US dollars $) omrekenen naar euro's en dan vergelijken met de vraagprijzen in Europa. Helaas vergeten ze daarbij alle extra kosten te rekenen die bij het importeren van een vliegtuig uit de Verenigde Staten of Canada horen.

Hierbij moet namelijk rekening gehouden worden met veel verschillende extra bijkomende kosten. Zoals het verkrijgen van een export vergunning, export keuring, overvliegen van het toestel (ferry), de extra verzekeringskosten voor de trans-atlantische overvlucht, de ferryvlucht zelf, de brandstof en de BTW welke in Europa moet worden betaald.

Maar dat is nog niet eens alles. Het is ook zo dat de Europese regelgeving op het gebied van onderhoud veel stricter is dan in de Verenigde Staten of Canada. Zelfs indien het vliegtuig vrij jong is, dan is het toch mogelijk dat u extra kosten moet maken om het volledig aan de onderhoudseisen van de Europese regelgevers te laten voldoen.

Vliegt u (ook) IFR? Dan is daar nog de afwijkende regelgeving op dat gebied. Moet uw toestel IFR gecertificeerd zijn, dan moet u weten dat de aanwezigheid van een DME, ADF en mode-S transponder verplicht zijn in Europa! In bijna alle gevallen zijn deze apparaten niet aanwezig in vliegtuigen van de andere kant van de oceaan. Mode S transponders zijn meestal alleen aanwezig in vliegtuigen vanaf bouwjaar 2004.

Afhankelijk van het soort vliegtuig dat u in gedachten heeft, kunnen deze kosten al snel ergens tussen de 15 tot 25 duizend euro bedragen!

En u wilt natuurlijk ook nog naar het toestel gaan kijken en er in proefvliegen voordat u de deal sluit. Tja, het kost natuurlijk wel een paar duiten om daarvoor 'even' naar de States te reizen.

We willen graag dat u hiervan op de hoogte bent zodat u geen appels met peren vergelijkt!

Aangeboden door

Airvan BV
Kromme Haagdijk 68
5706 LN Helmond

KvK Eindhoven: 17192974
Fax: +31 847 503 738
Tel: +31 6 1979 2107

Lederen stoelen

Veel ruimte voor piloot en co-piloot (bekijk specificaties), zonwerend glas en Rosen™ zonnekleppen.

frontseats

Ook de passagiers hebben veel ruimte en de communicatie is erg prettig met de ingebouwde 'Voice-Activated' intercom (KMA 28 Audio Panel).

frontseats

Specificaties

  • KMD 550 Multifunction Display
  • WX 500 Weather Mapping Sensor (Stormscope)
  • KLN 94 Color Moving Map GPS
  • Dual KX 155A Nav/Com with Glideslope
  • KT 76C Mode C Transponder
  • KAP 140 Two Axis Autopilot with Altitude Preselect
  • KCS 55A Bendix/King HSI
  • KI 209A VOR/LOC/GS Indicator with GPS Interface
  • European IFR required DME & ADF installed
  • MD41-233 GPS-NAV/HSI Selector/Annunciator
  • Emergency Locator Transmitter
frontview
De sterke McCauley 3-bladige (constant speed) propeller, zojuist (Mei 2007) overhauled en kan dus weer 2000 uur of 6 jaar mee!

235 PK Motor

De Lycoming TIO-540-AK1A
6-cylinder motor, begrenst op 235HP, ziet er als nieuw uit

engine